Stress påverkar vår hjärna negativt

Stress gör oss lite korkade.

Alla känner vi stress ibland. Kortvarig stress är inte farligt, men om vi stressar under längre tid så kan det påverka minnet negativt. Då är det lätt att glömma saker och se inte saker klart. Stress gör oss irrirerade, vi kan få kort stubin, vi tappar eller tappar bort saker med mera. 

När vi är stressade så försöker hjärnan säga åt oss att ta det lite lugnare, att ta en paus i vardagen. Stress grummlar vår hjärna och det gör bland annat att saker tar längre tid. Då är det viktigt att ta en paus och lyssna på kroppens signaler.

Det kan ibland behövas en dags paus eller flera för återhämntning, beroende på stressnivå. Det är viktigt att då och då stanna upp för att landa i sig själv, då det är även förebyggande. 

Det är bara du som vet vad som ger dig lugn och avkoppling, men ett besök ute i naturen lugnar både kropp och själ. 

Redan vid lätt stress så påverkas hjärnan.
Till exempel om du har försovit dig. Du hoppar i kläderna, gör din morgontoalett, du kanske måste väcka barn och få i dom nån frukost innan de ska till förskola eller skola. En hund som måste ut och rastas, kanske annat husdjur som måste ha mat. Mitt i stressen så krånglar barnen, och du hittar inte det du behöver ha med till jobbet.

Du ringer ett eller ett par samtal för att säga att du blir sen. Du letar efter nycklar, plånbok och mobil. Du rusar runt och frågar om någon sett din mobil och du får höra att du redan pratar i den eller att du håller i bilnycklarna. Hunden kissar på mattan för att du har inte hunnit ut i tid.

Ja mycket brukar bli fel när man inte vaknat i tid. Hjärnan blockeras vid en stress som även kommer på grund av en försovning och ibland så kan en sån morgon påverka en hel dag. 

När du stressar ner så fungerar hjärnan som vanligt igen. Men om du känner stress under en längre tid, inre eller yttre så kan det ta månader och i värsta fall år innan hjärnan fungerar som tidigare. I vissa fall så kommer en liten stress-skada ha uppstått i hjärnan så att den blivit mer stresskänslig och saker kanske tar lite längre tid och för att behålla fokus måste du stänga av yttre stimulans.

Då är det viktigt att ha förståelse för sig själv och från omgivningen. Att jobba i en miljö med mycket ljud, till exempel i en butik med musik i högtalarna hela dagarna, i ett kontorslandskap eller att vistas i en surrig miljö kan göra att hjärnan lätt blir trött. 

Hitta dina pauser och landningsställen för kropp och själ i varfagen. 

Var rädd om dig och lyssna på din kropp. ❤