ARBETSGLÄDJE

GÖR SKILLNAD

Glada medarbetarrelationer leder till friskare & mer kreativa medarbetare

Nyckeln till framgång på jobbet är glada medarbetare

Arbetsglädje gör skillnad

Att trivas på jobbet är viktigt

Alltför många människor gillar inte sina jobb, och det är inte alltid på grund av arbetsuppgifterna. Enligt en undersökning gjord av Arbetsinstitutet är över en miljon svenskar missnöjda med sina jobb. Åtta av tio känner sig inte tillräckligt motiverade på jobbet.


Saknad av arbetsglädje grundar sig i det. Hur man behandlar varandra, attityd, hur man agerar och bemöter varandra.


Vi tillbringar en stor del av våra liv på jobbet, så vi ska trivas och trivas med våra kollegor, vilket ofta är viktigare än själva arbetsuppgiften.


Enligt en studie från Nordiska ministerrådet finns det ett starkt samband mellan en bra och trevlig arbetsmiljö och ett företags lönsamhet. Samma rapport visade också att anställda som trivs på sin arbetsplats mår bättre och presterar bättre.


Arbetsmiljön skapas gemensamt av chefer och medarbetare. Medarbetarna själva är mer ansvarsfulla än de tror när det gäller att skapa en trevlig arbetsmiljö, eftersom de är en integrerad del av sin arbetsmiljö.


Vi vet alla att glädje och vänlighet smittar, men motsatsen smittar också och påverkar arbetsmiljön. På vissa arbetsplatser hälsar inte kollegorna på varandra i korridoren. Redan där kan man ana bristande arbetsglädje. Dåliga känslor sprids, påverkar arbetsinsatsen, arbetsmiljön men även medarbetarnas hälsa.


Din inställning till andra, såväl som dig själv, spelar stor roll. Det kan finnas friktion inom arbetsgruppen som påverkar arbetet. Missnöje, klagomål och skvaller kan också dra och ha en negativ inverkan.


Människor påverkar också varandra genom tonfall och kroppsspråk.

När arbetsmiljön påverkas av en negativ atmosfär riskerar medarbetarna att försämras hälsan.


Stress och sjukskrivningar att ökar, något som kan kosta företagen mycket pengar.


Undersökningar visar att missnöjda medarbetare som har tappat gnistan för jobbet och känner sig oengagerade kommer att göra ett sämre jobb. Det kostar pengar, onödiga pengar.


Välbefinnande på jobbet är bra för både individen och arbetsplatsen visar forskning. Enligt en undersökning gjord av Gallup Institutet upplever företag med höga nivåer av engagemang upp till 20 % ökning i produktivitet och lönsamhet.


Glada medarbetare gynnar företaget genom att göra ett bättre jobb. Om de tycker om att arbeta med sina uppgifter och kollegor kommer de att göra en stor positiv påverkan inom hela organisationen.


Medarbetarna är en stor del av sin egen arbetsmiljö och de interagerar med varandra dagligen. Det är där som glädje gör hela skillnaden och bör vara en naturlig del av rutinen. Vänlighet och skratt skapar en känsla av gemenskap och är samtidigt hälsosamt. Ett företag är ingenting utan sina anställda.


I en glad arbetsmiljö är alla vinnare. Medarbetare som trivs bättre presterar bättre, vilket kan minska sjukdagarna och öka ett företags lönsamhet. Det ger bra feedback inifrån och utanför hela organisationen och vidare till kunderna. Detta stärker också varumärket.


Jag håller en föreläsning om goda medarbetarrelationer och vikten av att ha roligt på jobbet för den dagliga arbetsglädjen. Om du gör som du alltid har gjort kommer du alltid att få samma resultat.


Dags att prova något nytt?


Om du har några frågor eller vill boka en föreläsning, vänligen kontakta - Anki 


Arbetsglädje gör skillnad!


*   *   *   *   *

Anki Lindström                                  Mer glädje     

Contingo

073-5629215   |    anki@mergladje.se

Drivs av Anki Lindström - Contingo

Din varukorg är tom Fortsätt
Varukorg
Delsumma:
Rabatt 
Rabatt 
Visa detaljer
- +
Slutsåld